HOE JE ONS HERKENT | |
IdentiteitDe Hortus is ontstaan uit een fusie van een katholieke met een openbare school. Beide richtingen zijn behouden, wij zijn een samenwerkingsschool. Op De Hortus maken kinderen kennis met het katholieke geloof evenals met stromingen van andere godsdiensten. Verschillen in identiteit mogen er zijn, we leren de ander kennen en leren van elkaar. De school is een oefenplaats voor onze democratische samenleving. We leren kinderen respectvol om te gaan met zichzelf en de ander. | |
VakmanschapOm te kunnen groeien in kennis en vaardigheden hebben kinderen goede leerkrachten nodig. Wij hebben een team dat samenwerkt aan en streeft naar een hoge onderwijskwaliteit en zich met elkaar verantwoordelijk voelt voor de ontwikkeling van alle kinderen. We zijn oplossingsgericht en leren van en met elkaar. Er zijn verschillende expertleerkrachten die hun specialisme verder ontwikkelen en delen binnen ons team. Wij zijn een opleidingsschool en begeleiden studenten, zij-instromers en startende leerkrachten in hun ontwikkeling en geven hen vakmanschap en liefde voor het onderwijs mee.
Stevige basisRekenen, taal, lezen en spelling zijn onze basisvakken. Deze vakken bieden we voornamelijk aan in de ochtend. Na een doelgerichte instructie van de leerkracht gaan kinderen zelf aan de slag. Binnen de les is er ruimte voor differentiatie, zodat ieder kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd en iedereen het lesdoel kan behalen. We gebruiken Chromebooks en combineren dit met het verwerken van de lesstof op papier. We leren kinderen werken met digitale middelen en vinden het tegelijk belangrijk dat zij niet alleen achter een scherm leren. De lesstof wordt verwerkt op papier, dit draagt bij aan het beklijven van het geleerde én zorgt voor het ontwikkelen van motorische vaardigheden.
Breed aanbodIn de middag werken we aan de zaakvakken (wereldoriëntatie, geschiedenis en natuur). Kinderen leren over onderwerpen door hier les over te krijgen van de leerkracht of een expert van buiten de school. Jaarlijks werken we met alle kinderen groepsdoorbrekend aan een project. We leren niet alleen in het klaslokaal, we gaan er graag op uit voor een buitenles of een educatief uitstapje op een andere locatie. Hiervoor werken we samen met lokale partners en NME (Natuur en Milieu Educatie). Naast wereldoriëntatie bieden we creatieve vakken aan als muziek, tekenen, handvaardigheid, drama en dans. Hiervoor werken we samen met het Jeugdtheaterhuis, Parkvilla en andere experts. Jaarlijks heeft iedere groep een cultureel uitstapje of gastles op gebied van kunst en cultuur.
BetrokkenheidLeerkrachten zorgen voor een hoge betrokkenheid van kinderen door gebruik te maken van verschillende werkvormen, zoals bewegend leren, buitenlessen en coöperatieve samenwerkingsvormen.
Rust en ruimteRust bevordert het geconcentreerd kunnen werken. Tijdens de lessen hebben wij verwachtingen ten aanzien van de werksfeer om ervoor te zorgen dat alle kinderen in rust kunnen leren. We hebben op twee naast elkaar liggende locaties een ruim, licht en fris ingericht gebouw waar verschillende werkplekken zijn. Een goede balans tussen in- en ontspanning is zichtbaar in een afwisselend programma.
|
Agenda |
Contactgegevens |
BASISSCHOOL DE HORTUSPopulierenhof 2 en 10 directie.hortus@degroeiling.nl | ONZE SCHOOLOver de Hortus | KENNISMAKENRondleiding
SOCIAL MEDIA | OUDERSCommunicatie met ouders
|